Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Vanliga frågor och svar om våra smycken. 


Innehåller era smycken nickel?
Nej, inga av våra smycken innehåller nickel. Vi använder oss av 925 sterling silver och 18 karat guld. Andra eventuella icke ädla material är alla nickeltestade.

Är det ”äkta silver” i era smycken?
Ja, vi arbetar med 925 silver (sterlingsilver), vilken är den vanligaste smyckeslegeringen i Sverige. Den består av 925 tusendelar silver och 75 tusendelar koppar.

Vad har silver för egenskaper?
Silver är en vacker vitglänsande mjuk metall. På grund av mjukheten så repas silver lätt. Om man har ett smycke med flera berlocker som ligger emot varann så uppstår en nötning vilket resulterar i små repor i silvret. Dessa smårepor täcker så småningom hela ytan och man upplever inte silvret som repigt längre, istället brukar man säga att silvret har fått en fin patina.

Varför missfärgas silver?
Silver missfärgas (oxiderar) med tiden för att det finns svavel närvarande. Svavel förekommer i många sammanhang; i luften, på huden, på målade ytor, i tyger, plaster, cigarettrök, fossila bränslen och gummisnoddar osv. Oxideringen är egentligen en sulfidering dvs en process där svavel förenar sig och bildar en kemisk förening med silver - silversulfid, som bildar en tunn svart film på silverytan.

Oxideringen kan pustas bort med en silverputsduk. Den innehåller pustmedel som skyddar den nyputsade ytan och fördröjer uppkomst av ny svärtning. Flitigt användande av silver gör att silvret håller sig vitt och fint. Om du tycker det är svårt att få rent ditt smycke från oxid kan du skicka in det till oss så gör vi det åt dig,  se länk om Smyckesvård. Ett snabbt tips är att inte förvara dina smycken i badrummet för att undvika oxidering.

Kan oxiderat silver svärta av sig på kläder?
Nej det svärtar inte ner kläder.

Kan ni göra andra smycken än vad ni visar på hemsidan?
Självklart, vi är utbildade silversmeder, och gör gärna specialbeställningar i guld och silver. Maila eller ring oss så kan vi se vad vi kan göra, inget är omöjligt! info@familjesmycken.se  08-55110871
 
Kan ni göra de ”specialbeställda” smyckena med alla slags olika namn?
Ja, absolut. Allt ifrån Emma, Lena, Lukas till Alladin, Lina-Lotta, Maximilian och Gaspar. Har du bokstäver från ett icke västerlänskt alfabet, kontakta oss så dubbelkollar vi innan du lägger din beställning.

Har era smycken speciella skötselråd?
Silver går bra att putsa med silverputs. Sötvattenspärlor mår inte bra av att duschas med. Du bör inte spruta parfym direkt på pärlan. Använder du inte smycket, förvara det gärna i smyckesasken du fick den leverad i, den är syrafri och minskar risken för oxidering. Pärlor ska gärna förvaras i något som inte är uttorkande, till exempel fetvadd eller skinn (ej bomull).
Förvara inte dina silversmycken i badrummet då de oxiderar fortare och får en ful yta.

Jag har gjort en beställning men inte fått någon orderbekräftelse. Varför? 
Troligtvis har du angett fel mailadress när du fyllde i dina adressuppgifter. Gör om beställningen och se till att mailadressen blir rätt, och svara på din nya orderbekräftelse att vi ska ta bort din tidigare order. Eller kontakta oss på info@familjesmycken.se eller på 08-55110871 så ordnar vi det åt dig.

Vilka länder levererar ni till?
Till alla, men om ditt hemland inte finns med i vår lista över länder där du avslutar ditt köp, maila oss på info@familjesmycken.se så lägger vi in ditt land.

Hur snabbt levererar ni?
Snabbt! Vi har en leveranstid på ca 2 veckor, men ofta går det fortare än så. Vissa av våra smycken t ex One World, Familjemonogram, Minnen av guld och Memories har längre leveranstid men det står tydligt under dessa produkter vad som gäller. Vid högtider kan andra leveranstider gälla, och då anges aktuella leveranstiden på förstasidan. Alla våra smycken är beställningsvaror och de är specialgjorda i vår verkstad just för dig.

Kan ni leverera snabbare?
Ring och fråga (08-55110871)! Oftast kan vi tillmötesgå leveransönskemål, men det beror på inneliggande ordermängd.

Kan jag byta mitt smycke?
Ja, vi erbjuder öppet köp inom 14 dagar på alla ograverade smycken. Självklart ska varan vara oanvänd och återsänd i sin originalförpackning. De smycken som är graverade kan vi tyvärr inte byta då de är svåra för oss att sälja vidare.

Hur gör jag med en reklamation?
Om det är ett fel som uppenbart har varit ett produktionsfel så står vi självklart för frakt och lagning eller ev. byte. Är det något som har gått sönder pga slitage eller vårdslöshet kan vi tyvärr inte stå för lagning men vi lagar självklart mot en avgift, se länk om Smyckesvård

Hur ni någon frakt/expedition kostnad?
Vi har fri frakt när du handlar för 500kr. Väljer du faktura som betalningssätt tillkommer en avgift på 35 kronor för detta. 

Kan ni skicka det som en present? 
Smycket levereras i en fin smyckeask, som är fin som en presentförpackning. Meddela om du vill ha kvittot mailat till dig istället för att det kommer med smycket vid leverans!

Jag har fått ett presentkort, hur handlar jag?
Fyll i den unika kod du fått på samma sida där du fyller i dina adressuppgifter. Tryck sedan på knappen Aktivera, för att priset ska justeras.

Jag har en rabattkod, var skriver jag in den?
Den koden fyller du i rutan på samma sida där du fyller i dina adressuppgifter. Tryck sedan på knappen Aktivera, för att priset ska justeras. En rabattkod kan användas vid ett tillfälle.


Hur går ett köp till?

Här kommer en kort information om hur ett köp går till i Familjesmyckens butik.
Om du har några frågor eller behöver hjälp med att göra ett köp är du välkommen att höra av dig till oss på 08-55110871 eller via mail info@familjesmycken.se så guidar vi dig.

I menyn till vänster listas butikens huvudavdelningar (Smycken, Herrsmycken, Barnsmycken och Komplettera), och under dem hittar du dess underkategorier. När du väljer en kategori, listas alla de produkter som hör till kategorin. Flera produkter finns under alla kategorier.

  • Klicka på ett smycke och klicka i alla val som efterfrågas (gravyr, längd på kedja, färg etc). 
  • Klicka i alla valalternativ som finns på sidan och fyll i gravyren du vill ha i gravyrrutan - så kommer "Lägg i larukorg"-rutan upp.
  • Lägg i varukorgen


Varukorg
• Här listas de smycken du lagt i din varukorg med den eventuella gravyrtexten du angivit. Här kan du kan givetvis ändra antal eller tömma varukorgen. Fortsätt handla om du vill handla fler produkter, eller Till kassan när du vill slutföra ditt köp.

Kassan

1. Välj leveransland; 
Sverige är förifyllt. Ändra om du beställer från utlandet eller vill att det ska skickas utomlands!

2. Kontrollera din beställning.
Läs igenom vad som står i din beställning (stavningar och antal smycken)

Välj leveransalternativ; 

  • Inrikes ca 2 veckor med Post Nord A-post  (Fraktfritt vid beställning över 500kr) eller 
  • Spårbar försändelse ca 2 veckor. Du får ett kolli-ID + sms-avisering. (95kr)

Rabattkod;
Har du fått ett presentkort eller har en rabattkod, fyll i den koden och aktivera den, så regleras priset direkt.

3. Välj betalsätt;

  • Här väljer du vilket betalsätt du vill använda: Klarna Check out, Klarna Faktura, Kortbetalning, Swish eller Bankgirobetalning.


Adressuppgifter;

  • Här fyller du i dina adressuppgifter. Om du valt Faktura kommer din adress där du är folkbokförd att fyllas i automatiskt när du fyllt i ditt personnummer.
  • Alla ordrar loggas med IP-nummer och tidpunkt.


Godkännande av ordern

  • Kontrollera att alla person/adressuppgifter samt beställda varor stämmer.
  • Godkänn köpvillkoren, du kan läsa dom direkt om du klickar på länken. Villkoren måste godkännas innan du kan gå vidare.


Klicka sedan på Skicka order om allting stämmer.

Har du valt Bankgirobetalning är ordern nu klar, och du får omedelbart en orderbekräftelse på mailadressen som du angivit. Betala in ordersumman på bankgirot som anges på bekräftelsen (BG 355-3112) Leveranstiden gäller från det datum då betalning mottagits. Det kan ta upp till 3 dagar från betaldatum till att betalning mottagits, vilket förlänger leveranstider med motsvarande tid. Vill du att vi hanterar din order snabbare, så går det bra att maila insättningskvitto till info@familjesmycken.se.

Har du valt Faktura (Klarna) kommer det nu att göras en kreditupplysning på dig och sedan är ordern klar. Du får omedelbart en orderbekräftelse på mailadressen som du angivit. 

Har du valt Kortbetalning kommer du vidare till en säker betalningslösning.

  • Information om kortköp samt godkännande av summan som skall dras från ditt konto
  • Klicka sedan på ”Godkänn” om allting stämmer.
  • Klicka på det betalkort du önskar använda.
  • Fyll i de uppgifter som efterfrågas. Klicka på [?] om du vill ha ytterligare information om hur du skall fylla i uppgifterna.
  • Klicka sedan på "Genomför betalning"  


Efter köpet

  • När köpet gått igenom får du en bekräftelse per e-post på ditt köp.
  • Du får ytterligare en bekräftelse per e-post när varorna skickas från oss.

 



Smycken
Information
Få hjälp